Att bli Buddhist (att taga tillflykt)
|
1 Vandana Namo tassa bhagavato arahato |
Hyllning till mästaren, arhaten den fullkomligt uppvaknande |
2 Tisarana Buddham saranamn gacchami |
Jag tar min tillflykt till Buddha |
Panatipata veramani |
Jag ålägger mig levnadsregeln att avstå från att taga liv |
Adinnadana veramani sikkhapadam samadiyami |
Jag ålägger mig levnadsregeln att avstå från att ta något som inte givits mig |
Kamesu micchacara veramani sikkhapadam samadiyami |
Jag ålägger mig levnadsregeln att avstå från olämpligt beteende knutet till sexuellt begär |
Musavada veramani sikkhapadam samadiyami |
Jag ålägger mig levnadsregeln att avstå från att ljuga |
Sura-meraya-majja-pamadatthana veramani sikkhapadam samadiyami | Jag ålägger mig levnadsregeln att avstå från rusdrycker som ger som ger upphov till lättsinne |
(Översättning till svenska av professor Knut A. Jacobsen).
När jag pratade med Rev. DhammaThero, som är munk i Wat Pat On i Chiang Mai, så tycker han att översättningen av Pancha Sila till svenska är okej. Han menar att det är något man skall göra. Därför används ordet ålägger som betyder skall, anbefallning, förpliktelse.
Inom Arya Maitrea Mandala Orden (grundad av Lama Govinda) kallas de för de 5 etiska övningarna och formuleras så här:
Jag själv tycker detta är en fin tolkning och det är den jag brukar använda när någon vill taga tillflykt till den tradition där jag själv fick min träning och utbildning - Arya Maitreya Mandala. Det är en skillnad i tolkning gentemot Theravada-traditionen där det mer är att man skall följa dessa fem levnadsreglerna.
De fem moralföreskrifterna skall (eller bör) man recitera varje dag och de bör alltid iakttas. Man kan säga dem före eller efter en meditation.
Mer information om de fem levnadsreglerna:
När en person invigs i Buddhismens klosterliv som munk eller nunna används samma tre heliga yttranden, jämte ett yttranden om en utökad föreskrift (att leva i celibat) och även fem extra föreskrifter:
När jag har pratat med olika munkar om detta så handlar det inte så mycket om att avstå, att ge efter eller avhålla sig ifrån. När man är munk så är det förbjudet. Bryter du till exempel mot celibat-regeln så kan du inte vara munk längre. Då får du lämna den gula roben och bli lekman igen.
Om man har tagit på sig dessa 10 regler så är man en novis-munk/nunna. När man sedan tar full ordination så är det 227 regler för en munk och 311 för en nunna.
De som tar tillflykt till AMM
(Arya Maitreya Mandala orden - Vajrana Sangha)
Jag tog tillflykt till Buddhismen hos min lärare Ven. Dharmavajra (Detlef Schultze) den 6/10.1997. Då fick jag mitt namn Dhammamitra. Från 1998 till 2003 så var jag ordförande i Föreningen Malmö Buddhist-Centrum.
Den 9/8.2000 så blev jag Ordens-kandidat i AMM eftersom jag gärna själv ville bli en Dharmacharya (lärare i Dharman) så behövde jag intensiva studier/utbildningar och träning inom Dharma. Eftersom jag var en Upasaka (en som sitter jämte en lärare) så fick jag 2 lärare eller kalayanamitra (en god vän) som utsågs av AMM:s ledare Mandalacarya Asanga.
Den ena var min lärare Ven. Dharmavajra och den andre var Rev. Bodhivajra (Rolf Kiltz). Det innebar 4 års intensiva studier. Den 20/8.2004 så fick jag göra en Abhisheka (präst/lama- invigning) av Mandalacaryan Asanga och Ven Dharmavajra. Jag fick då en ny titel och ett nytt namn. Det blev Rev. Karunavajra.
AMM är en indisk vajrayana som startades i Indien den 14 oktober 1933 i Darjeeling genom Lama Govinda. Rötterna går tillbaka till Tomo Geshe Rinpoche som kommer från Tibet och som inspirerade Lama Govinda att grunda en buddhistisk sangha med huvudinriktning på buddha Maitreya.
AMM är en Order med säte i Södra Tyskland. Så när folk frågar mig om de kan taga tillflykt som buddhister så får det bli inom AMM:s tradition för det är där som jag har fått min träning/utbildning och titel som "Rev". När jag håller kurser för Studieförbundet Sensus eller håller föredrag inom skolor så är det dock Theravada-traditionen som gäller. Även när jag håller meditationer hemma hos mig på torsdagar så är det inom Theravada.
Följande personer har tagit tillflykt hos mig:
Då jag de senaste åren spenderat alltmer tid i Thailand och inom den Theravada-buddhistiska traditionen och även tagit tillflykt där så känns det nu naturligt att inte längre leda tillflykter hos mig inom min gamla tradition (AMM). Jag vill tacka AMM och alla de som tagit tillflykt med mig under åren och önska dem välgång. All värme (21:e februari 2013) |
Av Dietmar Dh. Kröhnert,
Malmö 1/2, 2009.